Friday, November 26, 2010

makasih pak!

Minggu ini dalam stase minor. Stase neurologi. Setelah dua minggu stase anak yang agak sibuk bagai nak pecah kepala, exam tak prepare main redah ujian je..so minggu ni leisure la siket. Neuro tak seberat stase major yang lain. Agak santai. 

So tadi ujian untuk neuro dengan Prof. Harko. Prof harko ni dia dulu seorang tentera angkatan laut. So dia dh terbiasa dengan disiplin dan hormat. Memang Nampak dari gaya dia seorang tentera. Dan kitaorg dapat ujian dengan dia. 

Sebelum nak ujian, harus lapor dulu dengan format:

“saya Nur fairuz, nomer NIM 030073**, siap untuk ujian saat ini prof!’

Haaa..gitulah format dia. So start la saya dengan anamnesis ke pasien. Nasib baik pasien dia baik. Siap bagi jawapan lagi. Saya tak sempat tanay dia dah jawab, tak pon buat isyarat mata suruh saya Tanya. Hehehehe..makasih pak....

tapi mula2 start history taking macam susah jugak. dapat kasus kejang. so kejadian dia macam ni:
S: bapa kenapa ya?bisa saya bantu?
P: saya baal2..seluruh tubuh...(denggggg! pak ini kasus kejang pak..kasus kejang..salah script ni pak..)
S: sejak kapan pak?
P:udah satu bulan dok..(deng!!! lagi sekali..tak terarah ni..tak pe..gamble!)
S: bapa kejang ya?
P:iya..saya kejang..(aduh..syukur..mmg terbaik la pak!)

Habis anamnesis pemeriksaan fisik neurologi. Mula dengan kesadaran sampai ke pemeriksaan fungsi luhur.  Nak buat pemeriksaan semua tu ketar wey..serius. prof harko tu kelakar tapi suara dia kencang. Dia tak marah tapi memang suara dia kencang. Haha..tremor tangan ni buat pemeriksaan.

Dah habis buat pemeriksaan, so habislah ujian. Dah habis ujian..kena laopr lagi sekali pulak...format dia: (waktu ni saya memang tak tau format nak lapor habis ujian macam mana, nasib baik prof suruh saya ikut apa dia cakap).

“saya, Nur fairuz telah selesai menjalani ujian. Terima kasih!”

So sebelum keluar, saya pon ucapla terima kasih ke bapak pasien. Pastu saya pon ucap terima kasih ke prof. Tapi...................saya telah split of tongue! Saya cakap macam ni:

“terima kasih pak!” instead of “terima kasih prof!” 

Aduh....gila...ya allah prof kaget..
Respon prof harko:

‘’haa????? Bapak??? Emang saya bapak kamu???hahahahaha...bapak mu jengkol.....hahahahahah”

prof harko..i adore him so much.. Sp.KJ, Sp.S..hebat bukan??
 Habis guling2 dia ketawa..bapak pasien pon ketawa..aduh malu..punya la sy control ayu sejak mula ujian, dah nak habis ujian dah nak keluar silap perkataan pulak...maluuuuu,..
Tapi Alhamdulillah semuanya berjalan lancer. Ujian dipermudahkan oleh-Nya...:)

No comments:

Post a Comment