Friday, December 17, 2010

macam mana kalau kita luka, darah tu berhenti?

mai sini duk rapat-rapat. hari ni kita sembang tajuk agak berat siket. rasanya dah lama tak share benda-benda ilmiah..asyik la duk cerita yang merapu-merapu. hari ni ingat nak cerita tentang macam mana kalau kita luka, luka tu boleh berhenti??

ha..mesti nak tau kan? jawapan nya senang sahaja. di tubuh kita ni, ada satu mekanisme yang dinamakan mekanisme pembekuan darah. di mekanisme ni, banyak faktor yang terlibat, contohnya faktor pembekuan darah dll. di tubuh kita, secara umum ada 13 faktor pembekuan darah, yang kerjanya itu berbeza-beza. walaupun ada 13 faktor, tetapi kerja mereka spesifik ya..

secara umumnya dianalogikan begini. pembuluh darah umpama hos/paip. air yang mengalir adalah darah kita. tiba2 kalau paip tu leakage, mesti kita kena sumbat atau tampal leakage tu supaya tidak bocor kan? kita tampal contohnya dengan menggunakan selfentape. begitu juga pembuluh darah kita, kalau ia bocor, ia harus cepat2 di tampal, dengan menggunakan trombus, iaitu gumpalan darah yang akan menyumbat tempat yang luka. apabila tempat luka disumbat trombus, maka darah tidak bisa keluar dan luka pon berhenti.
(ada sesetengah kes yang trombus ni tak baik. kalo terlalu banyak trombus nanti dia tersekat di pembuluh darah jantung. and sebabkan gagal jantung. kebanyakan penyakit jantung terjadi sebab trombus tersumbat..)

so contohnya kita tertusuk paku. apabila tertusuk paku, pembuluh darah kita akan koyak, lalu darah keluar. hasilnya terjadilah luka. tapi nanti darah nya akan berhentikan? caranya adalah dengan...
roughly begini la ya...ada luka, terbentuk fibrin..fibrin akan membentuk trombus, trombus akan menutup luka..perdarahan berhenti.

persoalannya, bagaima terjadinya fibrin (jala2 untuk menangkap sel2 darah dan membentuk trombus?) jawabannya adalah....mari kita lihat cascade di bawah ini.. faktor2 pembekuan..mari kita usha ya..
faham tak??
untuk terbentuknya fibrin..pertama..faktor XII akan dirubah menjadi XIIa. kemudian faktor XI akan dirubah menjadi XIa. kemudian faktor IX akan dirubah menjadi IXa. faktor2 ini adalah intrinsic pathway. selepas itu, ada extrinsic pathway yang terdiri dari faktor VII dan ion Ca yang akan merubah faktor X menjadi Xa. faktor Xa akan bergabung dengan ion Ca dan faktor V menghasilkan protrombinase. protrombinase ini akan merubah protrombin menjadi trombin. trombin akan merubah fibrinogen menjadi fibrin. finrin pertama yang terhasil ini tidak stabil dan non-soluble. jadi ia harus distabilkan dengan bantuan faktor XIIIa. fibrin ini yang dipakai untuk menangkap sel2 darah merah dan menghasilkan trombus. so tugas finrin ni seperti jala la..gitu. dah terbentuk trombus so tempat luka dah tersumbat maka berhentilah pendarahan.

paham tak?? seperti biasa ini adalah sangat rough ye tuan-tuan. dan bahasanya agak bahasa awam ye..sorry kalao tak paham.

intinya, kalau luka harus ada fibrin yang bertindak seperti jala yang akan menangkap sel2 darah merah. darah2 merah yang tertangkap ini akan berkumpul membentuk trombus (blood clot) dan menyumbat tempat luka. alhasil..luka pun berhenti. bagaimana terbentuknya fibrin, iya begitu tadi, dengan cascade di foto yang kedua. faham kan??
hehe tak paham buat2 je la paham..

so...jika di jari semua nampak..luka di hati??siapa yang tau??sedih woooo..nyampah je, kalo le mekanisme pembekuan darah ni boley apply ke hati ini, dah la dah di apply. sakit je hati..sedih..(tiba2 flight of ideas..)
hari ni saya cepek hati..capek pikiran,,capek perasaan..tolonglah dimengerti, jangan buat joke2 spastik sekarang ni..terrible mood swing habis k..sikit je lagi nak meroyan.

sebenarnya nak cerita tu je..saya tengah sakit hati..

No comments:

Post a Comment