Wednesday, December 15, 2010

nasib kita di tangan tuhan

time dikdas hari tu..kitaorang buat di cangkuang. cangkuang tu besar, banyak camp ground. tbmt di camp ground 2. and kebetulan tarikh yang sama, binus pun ada acara, tapi di camp ground 3. tak la jauh sangat.

suatu petang, sewaktu kita tengah sibuk uruskan acara, bizi2..tiba2 ada anak dari binus datang minta bantuan dari tbmt. katanya ada peserta dari binus yang tak sedar. so dari tbmt hantar aryc and elfira untuk memberi bantuan. waktu aryc check gadis ni, dia tak sedar. paling surprised, nadi tak da, nafas takda (mati..state orang mati nadi tak da, nafas takda).

jadi menurut aryc dia dan elfira sangat cuak waktu tu. sebab girl tu tak sedar dengan keadaan nafas dan nadi yang tidak ada. and dia ada history asma. kalo sekadar tak sedar takpe, sebab kemungkinan dia pingsan dan bisa disedarkan.

jadi langkah pertolongan pertama yang diberika aryc adalah sesuai prosedur..S-R-A-B-C. pertama dia telah memberi respon. dia dan elfira telah merespon girl tersebut dengan menepuk/tampar lengan girl tersebut dengan kuatnya. namun tidak ada respon. kemudian mau dikasi pernafasan buatan dan RJP..untung girl tersebut merespon dan sedar.

aryc berkata lagi, sewaktu dia melakukan tindakan, dia dikelilingi anak2 binus dan boyfirend nya. bayangkan bagaimana susahnya bekerja dalam tekanan dan panik sebegitu. pressure dari sekeliling. kalo terjadi apa2 nanti bisa dipersalahkan walaupun yang tindakan yang dilakukan adalah sesuai standard operational.

Selepas girl itu merespon, mereka sangat gembira sekali. Dan ayc dan elfira telah member ubat asma kepada girl tersebut dan diletakkan ke dalam recovery position. Owh ya..sy tidak ada ditempat kejadian kerana sibuk dengan acara (nak cerita jugaaakk). Cool aryc dan elfira dan syabas karena telah menangani kasus tersebut.

Nah di sini, lihat..girl tadi dah dalam fase nafas tidak ada, nadi tidak ada. Dalam erti kata lain, dah hamper meninggal. Cuba bayangkan kalau tuhan terus ambil nyawa dia, dan sewaktu aryc kasi respon ke girl tersebut tuhan memang tak nak kasi nyawa dia lagi..macam mana? Minggal kan? Tuhan hanya ambil nyawa girl tersebut beberapa detik je..takut kan..kuasa Allah sangat besar. Siapa kita hambanya nak lawan zat2 Allah. Memang..nasib kita memang di tangan Allah..insaf~

No comments:

Post a Comment