Saturday, December 4, 2010

renungan

p/s:entry ini bukan berunsur perkauman, agama atau apa..sekadar berkongsi pengalaman..

sabtu semalam, sy seperti biasa cuti. dan tak da aktiviti. anak2 kos yang lain balik kampung, maklumla selasa cuti lagi..awal muharram. ada beberapa yang tak balik, tapi diorang keluar. so di kos tinggal la sy sendiri di kos bertemankan mba. memang leisure gila semalam. asik bukak internet je..tak dak kehidupan langsung.

sedar-sedar dah jam4. waa...dah sore. dari pagi dok ngadap laptop, mana sedar dah sore. tiba-tiba pintu kamar diketok. pikir mba ana yg ketok. so bukak la pintu. sangat kaget!!!suprise! terkejut. bukan mba ana, tapi ada dua perempuan free-hair terpacak depan pintu sambil bagi pamplet. antara dialoguenya:

s: iya??
p: maaf mba ganggu..kami dari gereja ??(saya lupa) mau jemput mba ke acara kami tar jam7 nanti ada sedikit sharing dari kami. mba orang jakarta ya?
s:urmmmm...ga, saya org malay..
p:owh gitu..sebelumnya mba uda pernah ke geraja kan?
s: maaf saya muslim.
p:owh gapapa..bisa aja ikut..itu cuma sedikit sharing. jam7 ya mba..di tanjung gedung. bisa ikut kan mba?
s: maaf, saya jam7 harus ke kampus A ada acara..maaf ya..
p: ya suda..kalau begitu, ini ada alamat..kalo bisa datang ya mba..makasih..

terkejut tak??kaget tak? kamu yang dalam fase somnolen ngantuk diberi kejutan macam tu. terkejut kan? nasib baik jam6 saya ada acara di kampus A. kalau tak mati kena paksa ikut. yang saya agak sedikit aneh, kenapa mba pergi bukak pagar bagi diorang masuk. huhuhu..tapi takpe la,,dah terjadi. mungkin mba juga tak tau yang diorang tu ada agenda tersendiri.

flyers yang diedarkan..
sebenarnya benda ni dah biasa di indonesia. pertama kali sy di indonesia sangat terkejut. sebab jadi macam kejutan budaya, serius. as all of us know, 2 agama terbesar di indonesia adalah islam dan kristen. susah nak dibedakan islam dan kristen kalau di sini jika kita tidak benar2 prihatin dan peka. contoh terdekat:

perkataan Allah..kalo di malaysia, Allah is Allah, tuhan bagi umat islam. nah....kalo di indonesia..Allah (read: al-LAH, not Loh) adalah tuhan bagi umat kristen. Allah umat islam adalah Alloh..gitu..
kemudian di hospital, contohnya silo*am hospital, setiap rabu, akan ada kunjungan dari geraja ke wad untuk melihat pesakit. tak kisah anda muslim atau bukan, anda akan ditarbiyah mereka. saya pernah juga kena, diajak untuk ikut acara mereka. padahal waktu tu sah2 saya pakai tudung. tapi meraka tetap insist nak ajak ke acara merak..dan banyak lagi contoh.

dan dakwah yang dijalankan oleh kristen di sini sangat hebat. dimana ada peluang dan ruang, mereka akan ada. tak pernah kenal penat dan lelah. so mujur saya dalam komuniti umat islam yang kuat disini. kawan2 seagama itu penting, kita boley nak kawan dgn siapa2 saje, tapi kawan seagama tu sangat penting. tambah2 kalau berada di tempat asing dan jauh dari keluarga. kalau kita dh jauh dari talin-Nya, insyaAllah anda akan ditarik ke talinya lagi.
semalam, sy terpikir..yang adakah saya seperti dua perempuan tadi? berusaha untuk mengembangkan dakwah? untuk tegakkan agama?

saya jadi malu. sy sebagai muslimah, Islam..tapi tak mampu nak mengajak yang lain untuk menuju kebenaran. malah maksiat yang banyak sy lakukan. suka berfoya2. tak menjaga agama. benar2 malu. meraka sangat berusaha untuk mengembangkan agama, saya berfoya2 leisure senang lenang di sini.kadang2 bila liat teman seagama lebih teruk dari orang yang tak beragama, jadi sedih.. apa nak jadi. tiba2 terasa takut..nanti di hari pengadilan..bila sang Khalik tanya ke diri ini:

'apa yang telah kau lakukan buat agama-Ku'

saya nak jawab apa??pernah terfikir tak?

No comments:

Post a Comment