Thursday, October 28, 2010

let's pray for Indonesia

sejak dua menjak ni banyak bencan alam yang berlaku di indonesia. bencana tu mungkin dari kesalahan manusi sendiri atau memang dari kebijakan Yang Maha Esa. seperti mana yg kita tau, sejak minggu hari tu kita dikejutkan dengan berita gempa bumi yang terjadi di sumater barat. ada dalam 5 kali gempa berlaku sejak awal pagi sampai la ke subuh isnin tu.lepas tu ada amaran tsunami, tp macam tak ambik pusing pulak, lepas tu sorenya dikejutkan yang gunung merapi dah meletus dan mengeluarkan asap volcanic. lepas tu mala tu ada pulak berita banjir tangerang. so hari isnin tu lengkap la terjadi tiga bencana alam gempa bumi, tsunami, letusan gunung berapi and banjir tangerang. banjir ni terjadi sebab hujan lebat yg mana empangan dah tak dapat nk tampung ait. satulgi sistem perparitan yg kurang bagus.

last year..gempa tasik malaya..
ya Allah..hebatnya ujian. ternyata bumi ni makin tua, banyak dah yang ditunjukkan ke kita. tapi bagi sy sebagai seorang mahasiswa kedokteran, seorang team paramedic, bencana alam macam ni la yg kita tunggu.. sbb waktu ni skill akan terlatih dan akn one step further. waktu ni kita akan guna sgla teori yg pernah dipelajari..mmg best la (bagi seorg student medic cum paramedic)..sy pernah ikut ke misi gempa tasik malaya dan banjir karawang..yang paling terkesan di hati itu adalah gempa tasik malaya..betul2 meruntun kalbu..liat macam mana anak tidur di kemah..makan hanya indomie..
dah la waktupuasa, bayangkan diorang berbuka dgn indomie..team ktorg datang bawak nasi, bersyukur sangat dorg..

bercakap tentang indomi..kalori dr sebungkus indomie tu hny 300-400 kcal..tapi kebutuhan seorang manusia sehari adlah sekitar 1500-2000kcal setiap hari. jadi bayankan mangsa2 gempa, tsunami yg dikasi indomie kasian kan? dah la stress, sakit, kalori tak cukup mmg betul2 sedih la. tambah2 anak2 kecil yang trauma akibat kejadian tu, saya ingat lagi waktu tu, ada girl dtg dekat saya terus peluk..dia taruma dan sedih..mak ayah dia sakit sbb tertimpa kayu waktu gempa,,sedih sgt!. tak tau nak kata apa.

so skrg kasihan kan..dr satu skop memang la rasa seronok, tapi dari satu skop lagi kasihan sangat. tapi serius waktu di tempat kejadian, jiwa sebagai seorang penolong tu muncul sangat2..tak tipu..waktu saya pergi tu tengah puasa..saya tak sahur, saya tak tidur..tp tetap ada kudrat dan tenaga nak bantu korban. lepastu udara dia dingin sangat! sy sedih waktu tu..

lagi satu sedih sbb penyakit infeksi sgt cpr tersebar. sebab supply air bersih kurang. diarrhea tak payah cakap la..kat pos medic ktorg tu mmg diarhea je penyakit..dgn infeksi saluran pernafasan atas..mmg sedih la..nak solat pon macam tayamum je..mmg tak da air. tidur dalam kemah ramai2.
anak2 ni happy sangat..sbb ada sukarelawan dtg..dorg tau ktorag dtg pasti nakbagi bantuan..waktu ni dh nak buka puasa, samapi sini agak petang.

sebagian rumah yg musnah akibat gempa

khemah utk mangsa gempa..kesian kan?

dengan anak2..diorang tgh stress tu,,PTSD..kesian sgt..

depan pos medik..sebelum nak bukak klinik percuma buat mangsa gempa.

waktu tu gempa tu saya rasa la gampa tu mcam mana..sbb sgt kuat gempa tu sampai kat jakarta pon terasa..serius..rasa pening2 dan loya2..tiba2 jam bergerak..tiba2 kerusi saya duduk senget sebelah..rupa2 gempa..
jadi itula pengalaman saya ikut misi kemanusiaan gempa di tasik malaya.

so, knp indonesia selalu gempa?? sebab indonesia terletak di antara pertemuan tiga lempeng..jadi kalo lempeng tu bergerak walau sedikit, maka terjadilah gempa..(ni yg sy belajar di kulaih, Disaster management) dan uniknya indonesia adalah pernah mengalami semua jenis bencana..serius,,name it! pasti pernah berlaku.

so sy harap teman2 di luar sana, lupakan persengketaan, marilah berdoa agar Allah memberikan ketenteraman kepada Indonesia. moga sentiasa sejahtera. bencana yang berlaku ni memang menguji kita sebagai hamba. serius..tak tipu,,

so lets pray for indonesia!

No comments:

Post a Comment