Saturday, January 22, 2011

perbualan singkat yang menginsafkan

jumaat hari tu exam keterampilan umum..terus sambil nak tunggu result keluar (alhamdulillah Allah memberi kemudahan) lepak jap kat cafe..sambil tunggu solat jumaat habis. terus tiba2 datang rica. dia skrg tengah siklus parasit..rica ni one of my best friend. dia seorang kristen and of course she's an indonesian. :) so we had our brunch and a lil conversation. (rica ada kakak, tapi kakak nya telah meninggal akibat kecelakaan jalan raya last year..)

rica..maaf rica..aku ambil foto kamu dr FB..heheh
R: fai, kemarin aku mimpi cici (kakak) aku..
A: oiya..kamu mimpi tentang apa?
R: cici blang dia tenang di sana..dia suka tinggal di sana..
A: urm..sekurang2 nya kamu tau kakak kamu tenang d sana..kamu sering doain kakak kamu?
R: iya..sering...

dan perbualan berlangsung ke beberapa topik.

topik pertama: sebab dan penyebab kematian

R: fai..kalau ajal kita belum sampai, kita ga bakal mati kan??
A: iya..kalau ajal belum sampai, terus tuhan belum mau mengambil nyawa kita, kita ga bakal meninggal..
R: kecelakaan hanya penyebab kematian kan?
A: iya,,kecelakaan hanya penyebab kematian. kalau tuhan sudah menetapkan mati itu jam9, jam 9 teng kita akan mati. dengan penyebab apa sekalipun..
R: iya..aku juga diajarin begitu ko..terus kalau ada orang yang kecelakaan parah sekali, terus ajalnya belum sampai, dia tetap hidup tapi dengan kelumpuhan itu kenapa?
A: iya..pertama mungkin ajal nya belum sampai..kedua tuhan mau hambanya itu bertobat..mungkin sebelum kecelakaan dia ga ingat tuhan..tapi setelah kecelakaan dia bertobat dan dia makin ingat tuhan..jadi ambil yang positif dari setiap rencana tuhan...

topik 2: hari kiamat

R: fai..sekarang orang yang uda meninggal belum ke syurga kan? mereka lagi dikumpul di suatu tempat (islam: alam berzakh) buat menunggu manusia lain sehingga hari kiamat kan?
A: iya..mereka dikumpul di suatu tempat.
R: selepas hari kiamat, baru dihakimi setiap perbuatan dan amalan mereka kan?
A: iya..setelah dihakimin baru ditentukan samada ke surga apa neraka..tergantung amalan..
R: aku takut fai...
A: aku juga rica..takut..soalny amal baik aku ga banyak..(insaf..)
R: menurut agama kamu, sekarang uda mau kiamat apa belum? menurut agama aku, iya..soalnya dunia sekarang uda tua banget..
A: iya..menurut agama ku juga..soalnya tanda2 kecil hari kiamat sudah muncul dan beberapa tanda besar hari kiamat juga uda ada...

topik 3: islam keturunan

R: tau ga, di agama aku, ada yg dapat kristen nya itu karena keturunan..karena ibu bapanya kristen maka otomatis anaknya kristen..kalo kamu?
A: iya..aku juga..ada yg dapet islam secara keturunan..contohnya aku..mama papa ku muslim..jd otomatis aku muslim..
R: terus perasaan kamu gmana?
A: iya..aku suka dan bersyukur menjadi seorang muslim..walaupun muslim aku hanya karena keturunan..aku bersyukur..setelah aku dilahirkan muslim, mama papaku ga biarin aku begitu saja..mereka kasi aku didikan agama, supaya taat akan tuhan..
R: jadi ibu bapa turut berperan ya?
A: iya..turut berperan..soalnya jika mereka mengabaikan anak yg dilahirkan, tidak memberi didikan agama yang sebenarnya, mereka bakal diadili di akhirat nanti..dan aku juga bersalah karena ga mau cari tau tentang islam..jadi sekarang aku bersyukur aku seorang muslim.
R: ooo..gitu..

tiba2..solat jumaat dah habis..dan jam hampir menunjukkan jam1 siang..lunch hour dah habis..kitorang pon masuk balik kelas...

secara keseluruhannya, saya merasakan ia sabagai suatu refreshing iman..walaupun berbeda agama, dia membuatkan saya ingat kembali kepada sang Khalik...soal jawab dengan Rica membuatkan saya terjaga akan kealpaan saya..ya Allah..kuatkan lah hati hamba-Mu ini ya Allah..tunjukkan aku jalan yang lururs.


p/s: perbualan adalah dalam bhs indonesia..tetapi diubah siket2 ke bhs melayu..and sebenarnya panjang..tapi sy just ambil intinya sahaja..

No comments:

Post a Comment