Saturday, January 29, 2011

cedera olah raga (sport injury)

sape selalu dengar radio Era? tentu selalu dengar iklan johan and zizan tentang penangan cedera olah raga..ala tau kan? yang kena compress ice, balut..supaya mengurangi edema..haa tau kan??

so hari ni mari berbincang2 tentang cedera olah raga..kalo cedera biasa pon boleh..contohnya terjatuh ke..tergeliat ke..terseliuh ke..boleh apply benda yang sama. peringatan: ini penanganan pertama sahaja okey..sebelum dihantar ke hospital. apa2 pon tetap harus dihantar ke dokter. fokus hari ni tentang cedera pada sendi lutut dan ankle ya..


jika kita aktif bersukan, bersenam..cedera yang selalu terjadi adalah di lutut dan sendi pergelangan kaki (ankle). cedera ni boleh terjadi kalau....

1. pakai kasut tak sesuai..nak jogging pakai flat..tak pon nak jogging pakai kasut adidas yang buat jalan2 tu..yang orang dok panggil sneakers tu..tau kan? tu bukan kasut untuk bersukan..so salah pakai kasut akan mempermudah kecelakaan

2. tak pakai alat pelindung diri. contohnya main basket ball, pakai seluar pendek tak pakai knee guard

3. tak warming up. ni penting ya warming up. sebab oto kita harus di beri 'pengenalan' dulu sebelum melakukan aktiviti yan gberat. kalau tak nanti boleh tergeliat. tak pon sehari selepas tu, sakit otot sampai tak boleh berjalan. pernah rasa tak??

4. jarang exercise..kalau jarang bersenam, tiba2 tergedik2 main bola samapai tak ingat dunia, itu adalah faktor resiko cedera.

okey sekarang tanda2 cedera pada sendi:

1. bengkak / edema,
2. rasa lebih panas di sisi yang sakit
3. tak boleh digerakkan.  kena papah baru boleh bergerak
4. sakit..of course la kan..hahah
5. biru..lebam.memar
6. kalau jatuh, tiba2 terdengar bunyi "krekkk'' itu kemungkinan fraktur..
7. ada jejas, luka..
8. bentuk tak sama sendi kiri dan kanan

okey setelah tahu tanda2 cedera, mari kita lihat apa yang harus dilakukan.. pertama of course ask for help. kemudian tengok air way, breathing dan circulation dia. kalo dia tak sedar, pingsan, sedarkan dia dulu. kalau ada perdarahan hebat, hentikan perdarahan dia dulu. kalau dia tak boleh bernafas, bagi dia boleh bernafas dulu. (read: respon ABC) kalau dia sedar, tak da penurunan kesadarn, lepas tercedera dia cuma sakit..bolehla kita memberi pertolongan pertama cedera olah raga.

kita akan pakai teknik PRICE. apa itu price?

P: protection. iaitu kita melindungi daerah cedera. supaya tak cedera lebih parah dan lanjut. melindungi dengan cara jangan kasi beban pada tempat cedera, contohnya cedera di lutut. so yang kita lakukan adalah memapah, atau kasi tongkat, atau pakai wheel chair atau pakai brace.
salah satu cara pakai tongkat. tau di papah
 R: rest: istirehatkan daerah cedera. ini dilakukan dalam 1-2 hari pertama setelah cedera. jangan "pakai" daerah cedera tu. so untuk selanjutnya, dalam 6 minggu jangan bersukan, bersenam dahulu.
ini splint. fungsi untuk rehatkan tempat cedera. kalau tak da, ingat jangan guna tempat yang cedera
 I: ice: setealah di protect, rest, kita bagi ice. kompres/tuam dengan ice atau cold pack. kalau lebih maju pakai chlor etil. ini untuk mengurangkan rasa sakit, dan mengurangkan reaksi peradangan seterusnya mengurangkan bengkak. dilakukan pertama kali selama 10-20 menit. untuk setiap jam seterusnya, lakukan kompres selama 5-10 menit. dilakukan selama 2-3 hari setelah cedera.
compress pakai ice
C: compression. iaitu balut/perban bahagian cedera pakai elastic band. dibalut dengan teknik figure of eight. bertujuan untuk mengurangi bengkak. dipakai selama 2-3 hari setelah cedera. setiap 4jam/ kendur ikatan dia, dikencangkan lagi balutan figure of eight tu.
ibi tekni figure of eight. kat lutut pon pakai tenik ni jgak
E: elevation. iaitu bahagian yang cedera di tinggikan lebih tinggi dari jantung. ini untuk menguragi efek gravitasi. dan cairan tak berkumpul di tempat cedera and bengkak pun berkurang. ini hanya dilakukan setiap kali si patient berehat. tidak sepanjang masa.
elevate it sewaktu anda berehat..
 eh kena bawa pergi klini ye. ini cuma pertolongan pertama. bawa pergi klini asap!

dah balik dari klinik, langkah PRICE tu tetap harus dilakukan..supaya bengkak cepat surut.

so this is my 20 cents untuk anda. harap2 lepas ni kalau main bola, futsal kalau ada yang cedera boleh la membantu ye...:)

No comments:

Post a Comment